Regulamin organizacyjny

Regulamin Organizacyjny Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Radomsku


  1. Postanowienia ogólne:


  1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. zwane dalej Spółką działa na podstawie:
  2. aktu założycielskiego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zawartego w akcie

notarialnym Repertorium A Nr 7761/95 z 20.12. 1995 r. z późniejszymi zmianami,

  1. Ustawy Kodeks Spółek Handlowych z dnia 15.09.2000 r. (Dz. U. Nr 94/2000

poz. 1037) z późniejszymi zmianami

  1. Siedzibą MPK sp. z o.o. jest miasto Radomsko, ul. Narutowicza 59.
  2. Stały nadzór nad działalnością Spółki sprawuje Rada Nadzorcza we wszystkich dziedzinach jej działalności.
  3. Zarząd zarządza Spółką i reprezentuje ja na zewnątrz.
  4. Przedmiotem działalności Spółki jest:
  5. transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski,
  6. transport drogowy towarów,
  7. pozostały pasażerski transport lądowy pasażerski gdzie indziej niesklasyfikowany ,
  8. konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
  9. sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacji paliw,
  10. sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli,
  11. sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli,.
  12. działalność agencji reklamowych,
  13. działalność usługowa wspomagająca transport lądowy,
  14. diagnostyka pojazdów, myjnia samochodowa,
  15. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.


  1. Struktura organizacyjna Spółki.


W Spółce działa Zarząd składający się z 1-3 członków, któremu podlegają następujące komórki organizacyjne:


  1. Prokurent
  2. Główny Księgowy
  3. Kierownik Działu Techniczno-Eksploatacyjnego
  4. Specjalista ds. Pracowniczych i Płac
  5. Inspektor ds. obsługi sekretariatu


  1. Działem Księgowości kieruje Główny Księgowy któremu podlega:
  2. Specjalista ds. finansowo - księgowych
  3. Kasjer


  1. Działem Techniczno-Eksploatacyjnym kieruje kierownik, któremu podlegają:
  2. Z-ca Kierownika ds. Technicznych,
  3. Z-ca Kierownika ds. Eksploatacyjnych,
  4. Specjalista ds. zajezdni autobusowej i zaopatrzenia,
  5. Magazynier,
  6. Mechanicy i elektromechanicy samochodowi,
  7. Inspektor ds. obsługi punktu sprzedaży kart,
  8. Dyspozytorzy,
  9. Kierowcy autobusu,


  1. Zakresy działania komórek organizacyjnych Spółki.


  1. Zarząd.

Działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, zarządza Spółką i reprezentuje ją na zewnątrz.


3.2. Główny Księgowy i Dział Księgowości

  1. Prowadzenie rachunkowości Spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
  2. zorganizowanie i przestrzeganie systemu obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych ochronę mienia,
  3. prawidłowe prowadzenie księgowości, sporządzanie kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej, zapewnienie ich rzetelności i prawidłowości z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych,
  4. terminowe przekazywanie Zarządowi Spółki rzetelnych informacji ekonomicznych,
  5. należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych.
  6. Zorganizowanie i doskonalenie systemu wewnętrznej informacji ekonomicznej.
  7. Prowadzenie gospodarki finansowej Spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
  8. przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych zapewnienie należytej ochrony środków finansowych,
  9. zapewnienie prawidłowości zawieranych umów pod względem finansowym i prawnym
  10. zapewnienie terminowego ściągania należności, dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
  11. przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących w szczególności:

- ustalania wysokości i przestrzegania terminów zapłaty podatków i innych zobowiązań, zapłaty wynagrodzeń pozostałych świadczeń o podobnym charakterze,

e) prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach

bankowych,

4) Prowadzenie rozliczeń zakupu materiałów i towarów.

5) Prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej materiałów, wyrobów gotowych,

towarów, środków trwałych, wartości niematerialnych i przedmiotów nietrwałych

i uzgadnianie ich z magazynem.

6) Prowadzenie rejestru środków trwałych zbędnych i postawionych w stan likwidacji.

7) Kontrola dokumentów obrotu materiałowego finansowego.

8) Analiza wysokości zapasów i ich rotacji.

9) Przygotowanie zestawień różnic inwentaryzacyjnych dla potrzeb komisji

inwentaryzacyjnej.

10) Opracowanie instrukcji obiegu dokumentów w Spółce i nadzór nad jej

przestrzeganiem.

11) Prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupu dla rozliczeń podatku VAT.

12) Nadzór nad sprzedażą biletów komunikacyjnych wszelkich usług świadczonych

w Spółce.

13) Opracowywanie i realizacja planów działalności socjalnej.

14) Organizowanie i nadzorowanie ZFŚS.

15) Bieżąca współpraca z Radcą Prawnym i Komornikiem.

16) Przygotowywanie dokumentów stanowiących podstawę do egzekwowania

należności na rzecz Spółki.


3.3. Dział Techniczno – Eksploatacyjny

zakres eksploatacji

  1. Organizacja czasu pracy kierowców:
  2. planowanie pracy i organizowanie grafików miesięcznych,
  3. rozliczanie czasu pracy.
  4. Występowanie o wydanie zaświadczeń oraz zezwoleń i dbałość o ich aktualizację.
  5. Wydawanie, rozliczanie i weryfikacja kart drogowych.
  6. Opracowywanie planów ogólnych przebiegu na poszczególnych liniach wg aktualnego lub planowanego rozkładu jazdy.
  7. Sporządzanie zestawień wykonanego przebiegu.
  8. Kształtowanie systemu komunikacji poprzez:
  9. organizowanie i przeprowadzanie badań wykorzystania taboru na poszczególnych liniach,
  10. opracowywanie danych do planów usług przewozowych oraz współpraca przy ich sporządzaniu z Miastem Radomskiem i Gminami, które podpisały porozumienie międzygminne,
  11. przygotowywanie komunikatów prasowych o zmianach w systemie komunikacji.
  12. Gromadzenie informacji o funkcjonowaniu komunikacji oraz prowadzenie ewidencji wykonania zadań dla celów sprawozdawczych i analitycznych.
  13. Ustalanie zdolności przewozowej tras oraz optymalizacja możliwych do wykonania zadań – w aspekcie dostępnych zasobów.
  14. Opracowywanie rozkładów jazdy na podstawie danych własnych i zgłoszonych uwag przez Gminy.
  15. Dokonywanie doraźnych zmian w rozkładzie jazdy wynikających ze specjalnych potrzeb oraz zamknięć tras komunikacyjnych spowodowanych pracami drogowymi.
  16. Zapewnienie regularności kursowania autobusów poprzez:
  17. kierowanie do ruchu autobusów rezerwowych,
  18. dokonywanie zmian taboru na liniach.
  19. Zapewnienie właściwej pracy dyspozytorom poprzez prawidłowy dobór obsady
  20. i wyposażenia technicznego.
  21. Nadzór nad kontrolą przejazdów pasażerskich i kontrola biletów w przypadku wykonywania przez firmy zewnętrzne współpracujące ze Spółką.
  22. Nadzór nad punktualnością i regularnością kursowania autobusów.
  23. Ewidencja skarg i wniosków związanych z funkcjonowaniem komunikacji

– prowadzenie stosownej korespondencji.

  1. Przyjmowanie reklamacji klientów w sprawach dotyczących nałożonych opłat karnych.
  2. Współpraca z innymi komórkami Spółki w zakresie kompetencji działu.
  3. Przyjmowanie skarg i zażaleń pasażerów na pracę kontrolerów.
  4. Przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
  5. Wystawianie dokumentów obciążeniowych za usługi świadczone na zewnątrz i innych obciążeń wg potrzeb.
  6. Sporządzanie i podpisywanie faktur VAT przy sprzedaży biletów oraz innych usług.
  7. Prowadzenie archiwum Spółki, w szczególności:

- przyjmowanie dokumentów oraz współpraca w tym zakresie ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Spółki,

- okresowa likwidacja dokumentów,

  1. Prowadzenie ewidencji ilościowej sprzedanych biletów.
  2. Przyjmowanie wniosków o wydanie kart elektronicznych.
  3. Zakup i sprzedaż kart elektronicznych.
  4. Prowadzenie ewidencji wydanych kart.
  5. Doładowywanie kart elektronicznych.
  6. Wydawanie biletów na bezpłatne przejazdy pracownikom i ich rodzinom oraz prowadzenie ich ewidencji.
  7. Rozliczanie przychodów ze sprzedaży (kart elektronicznych, doładowań), gromadzenie danych niezbędnych dla prowadzenia sprawozdawczości.
  8. Windykacja należności za nałożone mandaty.
  9. Przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
  10. Prowadzenie sprawozdawczości i analiza sprzedaży wg kryteriów i zasad pisemnie uzgodnionych z działem księgowości.


- zakres techniczny

  1. Organizacja czasu pracy mechaników i elektryków samochodowych:

a) planowanie pracy i układanie grafików miesięcznych,

b) rozliczanie czasu pracy.

  1. Bieżąca analiza zużycia materiałów eksploatacyjnych rozliczania paliwa, i części zamiennych. Sporządzanie zestawień okresowych.
  2. Zapewnienie prawidłowego stanu technicznego pojazdów eksploatowanych przez

Spółkę poprzez:

  1. wykonywanie obsług technicznych,
  2. wykonywanie napraw i konserwacji bieżących taboru,
  3. prawidłową organizację pracy pracowników warsztatu.
  4. Planowanie i zamawianie niezbędnych części zamiennych, zespołów, materiałów technicznych w oparciu o analizę okresów poprzednich.
  5. Nadzór nad prawidłowym dokumentowaniem obrotu materiałowego na terenie działu.
  6. Planowanie potrzeb i opracowywanie zamówień w zakresie wyposażenie działu
  7. w odpowiednie maszyny i urządzenia oraz wyposażenia narzędziowni i pracowników
  8. w niezbędne narzędzia.
  9. Planowanie, nadzór nad wykonawstwem rozliczanie czasu pracy mechaników.
  10. Prowadzenie niezbędnej dokumentacji pracy działu, a w szczególności:
  11. zleceń napraw pojazdów,
  12. miesięcznych zestawień kosztów obsług i napraw pojazdów,
  13. ubezpieczeń pojazdów i dokumentacji powypadkowej,
  14. harmonogramu badań technicznych, dokumentacji statystycznej i analitycznej.
  15. Opracowywanie danych do sporządzania list wypłat wynagrodzeń.
  16. Prowadzenie dokumentacji związanej z ochroną środowiska.
  17. Nadzór nad prawidłowym stanem technicznym budynków, budowli, placów instalacji
  18. i infrastruktury technicznej na terenie obiektów Spółki.
  19. Nadzór nad badaniami do celów sanitarnych.
  20. Założenie i prowadzenie książek obiektów budowlanych Spółki.
  21. Prowadzenie każdej działalności technicznej mającej na celu poprawę jakości wykonywanych obsług, napraw, oraz obniżenie kosztów eksploatacji taboru.
  22. Opracowywanie regulaminów i zasad korzystania oraz przydziału środków czystości, ubrań roboczych i ochronnych oraz środków ochrony osobistej zgodnych
  23. z Regulaminem Pracy i Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy oraz
  24. z obowiązujących przepisów prawa.
  25. Nadzór nad gospodarką i wykorzystaniem środków czystości, ubrań roboczych i ochronnych oraz środków ochrony osobistej, prowadzenie odpowiednich kartotek.
  26. Realizacja posiłków regeneracyjnych.
  27. Prowadzenie całości spraw związanych z ubezpieczeniami majątkowymi
  28. Współpraca z innymi komórkami Spółki w zakresie kompetencji działu.


  1. Stanowisko ds. sekretariatu .
  2. Organizacja i prowadzenie sekretariatu:
  3. obsługa kancelaryjna Spółki, polegająca na przyjmowaniu, rejestrowaniu

i rozsyłaniu korespondencji,

  1. obsługa i prowadzenie dokumentacji pracy Zarządu,
  2. rozdzielanie aktów wewnętrznych do poszczególnych komórek organizacyjnych

Spółki.

  1. Zaopatrzenie w druki i materiały biurowe stosowane w Spółce, ewidencja

i rozprowadzanie druków ścisłego zarachowania.

  1. Zamawianie pieczątek i prowadzenie ich rejestru.
  2. Prowadzenie ewidencji dokumentacji kontroli przeprowadzonych przez instytucje kontrolujące.


  1. Stanowisko ds. pracowniczych i płac.
  2. Prowadzenie dokumentacji zatrudniania i zwalniania pracowników.
  3. Nadzór nad terminowym wykonywanie oraz aktualizacja badań lekarskich pracowników Spółki.
  4. Współpraca z PUP w zakresie zatrudnienia i innych spraw pracowniczych
  5. Kontrola przestrzegania zasad dyscypliny pracy przez pracowników.
  6. Kontrola wykorzystywania zwolnień lekarskich.
  7. Opracowywanie planów urlopów wypoczynkowych.
  8. Nadzór nad ewidencją czasu pracy, czasu nieprzepracowanego, gromadzenie informacji o nieobecności w pracy, rejestracja i rozliczanie urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych i bezpłatnych.
  9. Prowadzenie dokumentacji dotyczących przeszeregowania, awansowania, nagradzania i karania pracowników.
  10. Prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich.
  11. Prowadzenie ewidencji pracowników zatrudnionych, zwolnionych, emerytów, rencistów.
  12. Opracowywanie dokumentacji emerytalnej i rentowej pracowników.
  13. Obliczanie wynagrodzeń pracowniczych.
  14. Obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, rodzinnych, pogrzebowych, pielęgnacyjnych, wychowawczych, macierzyńskich rehabilitacyjnych.
  15. Prowadzenie kartotek wynagrodzeń pracowniczych.
  16. Sporządzanie list płac dla pracowników Spółki.
  17. Sporządzanie list premiowych dla pracowników w oparciu o regulamin premiowania.
  18. Prowadzenie ewidencji dokumentów płacowych:
  19. umów o pracę,
  20. odpisów decyzji o przyznanie dodatków i nagród jubileuszowych.
  21. Kontrola otrzymanych dokumentów płacowych pod względem rachunkowym

merytorycznym.

  1. Prowadzenie ewidencji zajęć komorniczych.
  2. Sporządzanie list płac zasiłków oraz ewidencji zasiłków na imiennych kartach

zasiłkowych.

  1. Wydawanie pracownikom zaświadczeń o zarobkach.
  2. Informowanie pracowników o systemie wynagrodzeń zasadach obliczania płac.
  3. Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym pracowników.
  4. Obliczanie podatków i sporządzanie we właściwych terminach deklaracji podatkowych.
  5. Naliczanie składki ZUS, sporządzanie przelewów i potrąceń wynagrodzeń składki ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych.
  6. Prowadzenie spraw związanych z obsługą Pracowniczych Planów Kapitałowych, a w szczególności:

a) rejestrowanie i wyrejestrowywanie członków PPK,

b) naliczanie i odprowadzanie składek na PPK.


  1. Oznaczenia komórek organizacyjnych Spółki.


Symbol Komórka organizacyjna

ZP Prezes Zarządu

ZW Wiceprezes Zarządu

ZGK Główny Księgowy

KF Specjalista ds. Finansowo-Księgowych

ZS Inspektor ds. Sekretariatu

ZKP Specjalista ds. Pracowniczych i Płac

ZTE Kierownik Działu Techniczno-Eksploatacyjnego,

ZT Z-ca Kierownika ds. Technicznych

TZM Specjalista ds. Zajezdni Autobusowej i Zaopatrzenia - Magazynier

TEZ Z-ca Kierownika ds. Eksploatacji

EPK Inspektor ds. obsługi punktu sprzedaży kart - Kasjer

ED Dyspozytorzy


  1. Uwagi końcowe.


  1. Integralną część Regulaminu stanowi Schemat Organizacyjny.
  2. Regulamin organizacyjny został zatwierdzony Uchwałą nr 1/6/2023
  3. Zgromadzenia Wspólników dnia 28.06.2023 .
  4. Z wejściem w życie regulaminu traci moc regulamin dotychczasowy, zatwierdzony Uchwałą nr 1/06/2016 Zgromadzenia Wspólników MPK Sp. z o.o. z dnia 14.06.2016r.


Załączniki:
  1. Regulamin organizacyjny.pdf (08.05.2025, 13:04) - pobrań: 3
Opublikował: Łukasz Łukaszewski
Publikacja dnia: 08.05.2025, 13:03
Dokument oglądany razy: 24
Podpisał: Łukasz Łukaszewski
Dokument z dnia: 08.05.2025