Regulamin organizacyjny
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Radomsku
- Postanowienia ogólne:
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. zwane dalej Spółką działa na podstawie:
- aktu założycielskiego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zawartego w akcie
notarialnym Repertorium A Nr 7761/95 z 20.12. 1995 r. z późniejszymi zmianami,
- Ustawy Kodeks Spółek Handlowych z dnia 15.09.2000 r. (Dz. U. Nr 94/2000
poz. 1037) z późniejszymi zmianami
- Siedzibą MPK sp. z o.o. jest miasto Radomsko, ul. Narutowicza 59.
- Stały nadzór nad działalnością Spółki sprawuje Rada Nadzorcza we wszystkich dziedzinach jej działalności.
- Zarząd zarządza Spółką i reprezentuje ja na zewnątrz.
- Przedmiotem działalności Spółki jest:
- transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski,
- transport drogowy towarów,
- pozostały pasażerski transport lądowy pasażerski gdzie indziej niesklasyfikowany ,
- konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
- sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacji paliw,
- sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli,
- sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli,.
- działalność agencji reklamowych,
- działalność usługowa wspomagająca transport lądowy,
- diagnostyka pojazdów, myjnia samochodowa,
- wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
- Struktura organizacyjna Spółki.
W Spółce działa Zarząd składający się z 1-3 członków, któremu podlegają następujące komórki organizacyjne:
- Prokurent
- Główny Księgowy
- Kierownik Działu Techniczno-Eksploatacyjnego
- Specjalista ds. Pracowniczych i Płac
- Inspektor ds. obsługi sekretariatu
- Działem Księgowości kieruje Główny Księgowy któremu podlega:
- Specjalista ds. finansowo - księgowych
- Kasjer
- Działem Techniczno-Eksploatacyjnym kieruje kierownik, któremu podlegają:
- Z-ca Kierownika ds. Technicznych,
- Z-ca Kierownika ds. Eksploatacyjnych,
- Specjalista ds. zajezdni autobusowej i zaopatrzenia,
- Magazynier,
- Mechanicy i elektromechanicy samochodowi,
- Inspektor ds. obsługi punktu sprzedaży kart,
- Dyspozytorzy,
- Kierowcy autobusu,
- Zakresy działania komórek organizacyjnych Spółki.
- Zarząd.
Działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, zarządza Spółką i reprezentuje ją na zewnątrz.
3.2. Główny Księgowy i Dział Księgowości
- Prowadzenie rachunkowości Spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- zorganizowanie i przestrzeganie systemu obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych ochronę mienia,
- prawidłowe prowadzenie księgowości, sporządzanie kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej, zapewnienie ich rzetelności i prawidłowości z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych,
- terminowe przekazywanie Zarządowi Spółki rzetelnych informacji ekonomicznych,
- należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych.
- Zorganizowanie i doskonalenie systemu wewnętrznej informacji ekonomicznej.
- Prowadzenie gospodarki finansowej Spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych zapewnienie należytej ochrony środków finansowych,
- zapewnienie prawidłowości zawieranych umów pod względem finansowym i prawnym
- zapewnienie terminowego ściągania należności, dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących w szczególności:
- ustalania wysokości i przestrzegania terminów zapłaty podatków i innych zobowiązań, zapłaty wynagrodzeń pozostałych świadczeń o podobnym charakterze,
e) prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach
bankowych,
4) Prowadzenie rozliczeń zakupu materiałów i towarów.
5) Prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej materiałów, wyrobów gotowych,
towarów, środków trwałych, wartości niematerialnych i przedmiotów nietrwałych
i uzgadnianie ich z magazynem.
6) Prowadzenie rejestru środków trwałych zbędnych i postawionych w stan likwidacji.
7) Kontrola dokumentów obrotu materiałowego finansowego.
8) Analiza wysokości zapasów i ich rotacji.
9) Przygotowanie zestawień różnic inwentaryzacyjnych dla potrzeb komisji
inwentaryzacyjnej.
10) Opracowanie instrukcji obiegu dokumentów w Spółce i nadzór nad jej
przestrzeganiem.
11) Prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupu dla rozliczeń podatku VAT.
12) Nadzór nad sprzedażą biletów komunikacyjnych wszelkich usług świadczonych
w Spółce.
13) Opracowywanie i realizacja planów działalności socjalnej.
14) Organizowanie i nadzorowanie ZFŚS.
15) Bieżąca współpraca z Radcą Prawnym i Komornikiem.
16) Przygotowywanie dokumentów stanowiących podstawę do egzekwowania
należności na rzecz Spółki.
3.3. Dział Techniczno – Eksploatacyjny
– zakres eksploatacji
- Organizacja czasu pracy kierowców:
- planowanie pracy i organizowanie grafików miesięcznych,
- rozliczanie czasu pracy.
- Występowanie o wydanie zaświadczeń oraz zezwoleń i dbałość o ich aktualizację.
- Wydawanie, rozliczanie i weryfikacja kart drogowych.
- Opracowywanie planów ogólnych przebiegu na poszczególnych liniach wg aktualnego lub planowanego rozkładu jazdy.
- Sporządzanie zestawień wykonanego przebiegu.
- Kształtowanie systemu komunikacji poprzez:
- organizowanie i przeprowadzanie badań wykorzystania taboru na poszczególnych liniach,
- opracowywanie danych do planów usług przewozowych oraz współpraca przy ich sporządzaniu z Miastem Radomskiem i Gminami, które podpisały porozumienie międzygminne,
- przygotowywanie komunikatów prasowych o zmianach w systemie komunikacji.
- Gromadzenie informacji o funkcjonowaniu komunikacji oraz prowadzenie ewidencji wykonania zadań dla celów sprawozdawczych i analitycznych.
- Ustalanie zdolności przewozowej tras oraz optymalizacja możliwych do wykonania zadań – w aspekcie dostępnych zasobów.
- Opracowywanie rozkładów jazdy na podstawie danych własnych i zgłoszonych uwag przez Gminy.
- Dokonywanie doraźnych zmian w rozkładzie jazdy wynikających ze specjalnych potrzeb oraz zamknięć tras komunikacyjnych spowodowanych pracami drogowymi.
- Zapewnienie regularności kursowania autobusów poprzez:
- kierowanie do ruchu autobusów rezerwowych,
- dokonywanie zmian taboru na liniach.
- Zapewnienie właściwej pracy dyspozytorom poprzez prawidłowy dobór obsady
- i wyposażenia technicznego.
- Nadzór nad kontrolą przejazdów pasażerskich i kontrola biletów w przypadku wykonywania przez firmy zewnętrzne współpracujące ze Spółką.
- Nadzór nad punktualnością i regularnością kursowania autobusów.
- Ewidencja skarg i wniosków związanych z funkcjonowaniem komunikacji
– prowadzenie stosownej korespondencji.
- Przyjmowanie reklamacji klientów w sprawach dotyczących nałożonych opłat karnych.
- Współpraca z innymi komórkami Spółki w zakresie kompetencji działu.
- Przyjmowanie skarg i zażaleń pasażerów na pracę kontrolerów.
- Przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
- Wystawianie dokumentów obciążeniowych za usługi świadczone na zewnątrz i innych obciążeń wg potrzeb.
- Sporządzanie i podpisywanie faktur VAT przy sprzedaży biletów oraz innych usług.
- Prowadzenie archiwum Spółki, w szczególności:
- przyjmowanie dokumentów oraz współpraca w tym zakresie ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Spółki,
- okresowa likwidacja dokumentów,
- Prowadzenie ewidencji ilościowej sprzedanych biletów.
- Przyjmowanie wniosków o wydanie kart elektronicznych.
- Zakup i sprzedaż kart elektronicznych.
- Prowadzenie ewidencji wydanych kart.
- Doładowywanie kart elektronicznych.
- Wydawanie biletów na bezpłatne przejazdy pracownikom i ich rodzinom oraz prowadzenie ich ewidencji.
- Rozliczanie przychodów ze sprzedaży (kart elektronicznych, doładowań), gromadzenie danych niezbędnych dla prowadzenia sprawozdawczości.
- Windykacja należności za nałożone mandaty.
- Przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
- Prowadzenie sprawozdawczości i analiza sprzedaży wg kryteriów i zasad pisemnie uzgodnionych z działem księgowości.
- zakres techniczny
- Organizacja czasu pracy mechaników i elektryków samochodowych:
a) planowanie pracy i układanie grafików miesięcznych,
b) rozliczanie czasu pracy.
- Bieżąca analiza zużycia materiałów eksploatacyjnych rozliczania paliwa, i części zamiennych. Sporządzanie zestawień okresowych.
- Zapewnienie prawidłowego stanu technicznego pojazdów eksploatowanych przez
Spółkę poprzez:
- wykonywanie obsług technicznych,
- wykonywanie napraw i konserwacji bieżących taboru,
- prawidłową organizację pracy pracowników warsztatu.
- Planowanie i zamawianie niezbędnych części zamiennych, zespołów, materiałów technicznych w oparciu o analizę okresów poprzednich.
- Nadzór nad prawidłowym dokumentowaniem obrotu materiałowego na terenie działu.
- Planowanie potrzeb i opracowywanie zamówień w zakresie wyposażenie działu
- w odpowiednie maszyny i urządzenia oraz wyposażenia narzędziowni i pracowników
- w niezbędne narzędzia.
- Planowanie, nadzór nad wykonawstwem rozliczanie czasu pracy mechaników.
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji pracy działu, a w szczególności:
- zleceń napraw pojazdów,
- miesięcznych zestawień kosztów obsług i napraw pojazdów,
- ubezpieczeń pojazdów i dokumentacji powypadkowej,
- harmonogramu badań technicznych, dokumentacji statystycznej i analitycznej.
- Opracowywanie danych do sporządzania list wypłat wynagrodzeń.
- Prowadzenie dokumentacji związanej z ochroną środowiska.
- Nadzór nad prawidłowym stanem technicznym budynków, budowli, placów instalacji
- i infrastruktury technicznej na terenie obiektów Spółki.
- Nadzór nad badaniami do celów sanitarnych.
- Założenie i prowadzenie książek obiektów budowlanych Spółki.
- Prowadzenie każdej działalności technicznej mającej na celu poprawę jakości wykonywanych obsług, napraw, oraz obniżenie kosztów eksploatacji taboru.
- Opracowywanie regulaminów i zasad korzystania oraz przydziału środków czystości, ubrań roboczych i ochronnych oraz środków ochrony osobistej zgodnych
- z Regulaminem Pracy i Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy oraz
- z obowiązujących przepisów prawa.
- Nadzór nad gospodarką i wykorzystaniem środków czystości, ubrań roboczych i ochronnych oraz środków ochrony osobistej, prowadzenie odpowiednich kartotek.
- Realizacja posiłków regeneracyjnych.
- Prowadzenie całości spraw związanych z ubezpieczeniami majątkowymi
- Współpraca z innymi komórkami Spółki w zakresie kompetencji działu.
- Stanowisko ds. sekretariatu .
- Organizacja i prowadzenie sekretariatu:
- obsługa kancelaryjna Spółki, polegająca na przyjmowaniu, rejestrowaniu
i rozsyłaniu korespondencji,
- obsługa i prowadzenie dokumentacji pracy Zarządu,
- rozdzielanie aktów wewnętrznych do poszczególnych komórek organizacyjnych
Spółki.
- Zaopatrzenie w druki i materiały biurowe stosowane w Spółce, ewidencja
i rozprowadzanie druków ścisłego zarachowania.
- Zamawianie pieczątek i prowadzenie ich rejestru.
- Prowadzenie ewidencji dokumentacji kontroli przeprowadzonych przez instytucje kontrolujące.
- Stanowisko ds. pracowniczych i płac.
- Prowadzenie dokumentacji zatrudniania i zwalniania pracowników.
- Nadzór nad terminowym wykonywanie oraz aktualizacja badań lekarskich pracowników Spółki.
- Współpraca z PUP w zakresie zatrudnienia i innych spraw pracowniczych
- Kontrola przestrzegania zasad dyscypliny pracy przez pracowników.
- Kontrola wykorzystywania zwolnień lekarskich.
- Opracowywanie planów urlopów wypoczynkowych.
- Nadzór nad ewidencją czasu pracy, czasu nieprzepracowanego, gromadzenie informacji o nieobecności w pracy, rejestracja i rozliczanie urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych i bezpłatnych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczących przeszeregowania, awansowania, nagradzania i karania pracowników.
- Prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich.
- Prowadzenie ewidencji pracowników zatrudnionych, zwolnionych, emerytów, rencistów.
- Opracowywanie dokumentacji emerytalnej i rentowej pracowników.
- Obliczanie wynagrodzeń pracowniczych.
- Obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, rodzinnych, pogrzebowych, pielęgnacyjnych, wychowawczych, macierzyńskich rehabilitacyjnych.
- Prowadzenie kartotek wynagrodzeń pracowniczych.
- Sporządzanie list płac dla pracowników Spółki.
- Sporządzanie list premiowych dla pracowników w oparciu o regulamin premiowania.
- Prowadzenie ewidencji dokumentów płacowych:
- umów o pracę,
- odpisów decyzji o przyznanie dodatków i nagród jubileuszowych.
- Kontrola otrzymanych dokumentów płacowych pod względem rachunkowym
merytorycznym.
- Prowadzenie ewidencji zajęć komorniczych.
- Sporządzanie list płac zasiłków oraz ewidencji zasiłków na imiennych kartach
zasiłkowych.
- Wydawanie pracownikom zaświadczeń o zarobkach.
- Informowanie pracowników o systemie wynagrodzeń zasadach obliczania płac.
- Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym pracowników.
- Obliczanie podatków i sporządzanie we właściwych terminach deklaracji podatkowych.
- Naliczanie składki ZUS, sporządzanie przelewów i potrąceń wynagrodzeń składki ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Prowadzenie spraw związanych z obsługą Pracowniczych Planów Kapitałowych, a w szczególności:
a) rejestrowanie i wyrejestrowywanie członków PPK,
b) naliczanie i odprowadzanie składek na PPK.
- Oznaczenia komórek organizacyjnych Spółki.
Symbol Komórka organizacyjna
ZP Prezes Zarządu
ZW Wiceprezes Zarządu
ZGK Główny Księgowy
KF Specjalista ds. Finansowo-Księgowych
ZS Inspektor ds. Sekretariatu
ZKP Specjalista ds. Pracowniczych i Płac
ZTE Kierownik Działu Techniczno-Eksploatacyjnego,
ZT Z-ca Kierownika ds. Technicznych
TZM Specjalista ds. Zajezdni Autobusowej i Zaopatrzenia - Magazynier
TEZ Z-ca Kierownika ds. Eksploatacji
EPK Inspektor ds. obsługi punktu sprzedaży kart - Kasjer
ED Dyspozytorzy
- Uwagi końcowe.
- Integralną część Regulaminu stanowi Schemat Organizacyjny.
- Regulamin organizacyjny został zatwierdzony Uchwałą nr 1/6/2023
- Zgromadzenia Wspólników dnia 28.06.2023 .
- Z wejściem w życie regulaminu traci moc regulamin dotychczasowy, zatwierdzony Uchwałą nr 1/06/2016 Zgromadzenia Wspólników MPK Sp. z o.o. z dnia 14.06.2016r.
Opublikował: Łukasz Łukaszewski
Publikacja dnia: 08.05.2025, 13:03
Dokument oglądany razy: 19
Podpisał: Łukasz Łukaszewski
Dokument z dnia: 08.05.2025